Meer sociale huur en echt betaalbare woningen

Jasper_Buist_Profielfotos_2022_blank_6.png
Door Jasper Buist op 25 september 2024 om 21:00

Meer sociale huur en echt betaalbare woningen

Wij vinden het belangrijk dat iedereen in Deventer kansen heeft op de woningmarkt. Dat is nu niet het geval. Daarom vragen we bij de nieuwe woonvisie meer ruimte voor sociale huurwoningen. En we willen dat de betaalbare huur- en koopwoningen die we bouwen ook echt betaalbaar zijn.

Als ChristenUnie staan we achter de nieuwe woonvisie, maar we willen wel een paar punten benadrukken die volgens ons belangrijk zijn. Allereerst zien wij de noodzaak van een actualisering van de woonvisie, zeker met de ambitieuze plannen om 11.000 nieuwe woningen toe te voegen aan de bestaande voorraad van 47.000. Deze grote uitbreiding is een uitdaging en moet goed afgestemd worden op de woningbehoefte.

Wij kunnen ons grotendeels vinden in de voorgestelde verdeling van woningtypen, maar vinden dat er op het gebied van sociale huurwoningen nog een inhaalslag moet plaatsvinden. Het aandeel sociale huur moet de komende jaren verder worden uitgebreid om aan de grote vraag te voldoen. Daarnaast vinden wij de termen "betaalbare huur" en "betaalbare koop" vaak misleidend, omdat deze woningen voor starters vaak niet echt betaalbaar zijn. Wij vragen daarom de wethouder om te waarborgen dat woningen in gemeentelijke bouwprojecten ook echt betaalbaar zijn. Dat kan betekenen dat we ze onder de marktprijs aanbieden.

Wij zijn ook tevreden met de aandacht voor verduurzaming in deze woonvisie. Dit sluit aan bij eerder beleid dat wij, samen met de VVD, hebben gesteund. Het streven naar energieneutrale woningen (ENG) zonder dit nu al te verplichten, vinden wij een positieve stap.

Tot slot willen wij benadrukken dat een woonvisie geen star keurslijf mag zijn, maar voldoende ruimte moet bieden om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Deze woonvisie biedt wat ons betreft de voldoende flexibiliteit om, waar nodig, aanpassingen te kunnen doen.

Wij kunnen dan ook instemmen met de visie, maar steunen de wijzigingsvoorstellen van GroenLinks om een hoger percentage sociale woningen te bouwen en van het CDA om woningzoekenden met lokale binding voorrang te geven.

Labels: ,