Zorgen over 'Kopen op Afbetaling' in Deventer winkelstraten

Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 14 oktober 2024 om 22:01

Zorgen over 'Kopen op Afbetaling' in Deventer winkelstraten

De ChristenUnie is bezorgd over de invoering van 'Buy Now, Pay Later' (BNPL) in winkels in Deventer. Deze betaalmogelijkheid, waarmee je iets koopt en later betaalt, is online al beschikbaar en dat kan binnenkort mogelijk ook in de Deventer winkelstraten. Hoewel dat misschien handig lijkt, brengt het grote risico’s met zich mee, vooral voor jongeren en mensen met schulden. Via schriftelijke vragen roept we het college op om in actie te komen tegen kopen op afbetaling.

Wat is het probleem?

Met BNPL kun je iets kopen zonder direct te betalen. Maar dit kan al snel leiden tot schulden, vooral als mensen niet kunnen terugbetalen. Jongeren, die vaak minder ervaring hebben met geldzaken, en mensen die al moeite hebben om rond te komen, lopen extra risico om in de problemen te komen. Kopen op afbetaling kan gemakkelijk uitmonden in dure rekeningen en boetes.

Tijdens het vragenkwartier in de Tweede Kamer op 1 oktober 2024 heeft ChristenUnie-kamerlid Don Ceder hier ook aandacht voor gevraagd. Wij maken ons specifiek zorgen over deze ontwikkeling in Deventer. Via het Budget Adviesbureau Deventer (BAD) helpen we juist inwoners om weer schuldenvrij te worden. Met kopen op afbetaling in winkelstraten zijn we aan het dweilen met de kraan open.

Onze vragen aan het college

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van Deventer gesteld:

1. Zijn er winkels in Deventer die van plan zijn om 'kopen op afbetaling' aan te bieden?
  2. Is het college zich bewust van de risico's voor kwetsbare groepen zoals jongeren en mensen met schulden?
  3. Onderneemt het college al actie om inwoners te beschermen tegen de risico’s van BNPL?
  4. Bent u bereid afspraken te maken met winkeliers om dit te beperken?

Oproep tot actie

De ChristenUnie Deventer wil dat inwoners beschermd worden tegen de gevaren van makkelijk geld lenen via BNPL. We roepen het college op om maatregelen te nemen en winkeliers te betrekken bij het voorkomen van schulden. Samen kunnen we zorgen voor een financieel gezonde toekomst voor iedereen in Deventer.

Labels: ,