Geslaagde conferentie over jeugdpreventie

topbanner_basisschool_spelen
Door Henrike Nijman op 13 december 2017 om 14:30

Geslaagde conferentie over jeugdpreventie

Met andere partijen in de gemeenteraad organiseerden we een conferentie over jeugdpreventie in Deventer. Ik kijk daar met veel voldoening terug. De opkomst was goed, er waren inspirerende verhalen van jongeren, enthousiaste sprekers en professionals die over de muren van hun organisatie heen durven te kijken. Bekijk vooral ook het mooie filmpje dat de jongeren van Launch Yourself maakten.

Ik werd heel blij van de inspirerende verhalen van jongeren. Ze laten zien wat er kan gebeuren als niet je probleem, maar je talent centraal komt te staan. Bijvoorbeeld de jongeren van Launch Yourself Activeringscentrum. Ze hebben foto’s en een video gemaakt van de bijeenkomst. Bekijk het resultaat op hun facebook pagina.

Ik was ook blij met de goede opkomst. Veel verschillende organisaties waren vertegenwoordigd. De proffesionals waren ook erg enthousiast over de avond. Uit de gesprekken bleek dat eigenlijk iedereen bereid is om buiten de grenzen van de eigen organisatie te kijken. Dat lukt in de praktijk nog niet altijd. Het begint met elkaar kennen en die conferentie heeft daar aan bijgedragen.

Tijdens de avond heb ik ook geleerd dat Deventer op papier heel veel dingen goed geregeld heeft. Dat moet ook. Maar in de praktijk gaat het om creativiteit en durf om van de regels af te wijken als het nodig is om tot de beste oplossing te komen voor jongeren en gezinnen. Dat vraagt flexibiliteit, ook van de gemeente.

Henrike Nijman

Labels: , ,