Ruimte maken om te leren van de fouten bij De Viking

624x270_Viking_bouwplaats
Door Henrike Nijman op 2 juli 2018 om 21:02

Ruimte maken om te leren van de fouten bij De Viking

Afgelopen woensdag was het slotdebat over het raadsonderzoek naar Filmhuis en theater De Viking. Het onderzoek en de openbare verhoren hebben aan het licht gebracht waardoor het project zo uit de hand is gelopen. College, gemeenteraad, ambtelijke organisatie en de NV Maatschappelijk Vastgoed hebben allemaal steken laten vallen. Maar om echt te leren van de fouten die zijn gemaakt bij De Viking moet ruimte worden gemaakt.

Aan het begin van het debat hebben burgemeester Heidema en de wethouders Grijssen, Rorink en Kolkman afzonderlijk hun visie gegeven op hun handelen in het project De Viking. Uit de reflectie van de wethouders spreekt inzicht in zijn of haar persoonlijke betrokkenheid. Die betrokkenheid is altijd oprecht geweest en met de bedoeling het project tot een goed einde te brengen. Daar waar het college steeds met één mond sprak, blijkt uit deze reflectie dat het college ook als één wil samenwerken in moeilijke projecten als De Viking. Dat kunnen wij waarderen, ook als daar desondanks kostbare fouten bij worden gemaakt.

Als ChristenUnie fractie hebben wij ook gereflecteerd op onze eigen rol. Met Arie de Niet heeft onze fractie een actieve bijdrage geleverd aan het onderzoek. Daardoor was het raadsonderzoek voor ons een intensief proces. De aanbevelingen uit het onderzoek gelden echter ook voor ons en daar willen wij als fractie mee aan de slag. Wij herkennen dat we als raad als geheel te weinig onze momenten voor informatie hebben gemarkeerd en gepakt. Informatie maar ook besluitvormingsmomenten hebben we te veel langs ons heen laten gaan.

Daarnaast roept het rapport op tot het leren van de fouten die in het proces rond De Viking gemaakt zijn. Ik signaleer op dit moment dat het college uitspreekt te willen leren. Maar op de een of andere manier lijkt er op dit moment geen ruimte te zijn om te mogen leren. Tussen het college en de ambtelijke organisatie, tussen de raad en de ambtelijke organisatie en tussen het college en raad. Ik hoop dat de echte winst van dit onderzoek zit in het ruimte maken voor leren, ook van fouten die gemaakt worden en voor samenwerken, waarin iedereen vanuit zijn eigen rol bezig is met de goede dingen voor de stad.

Henrike Nijman

fractievoorzitter