Onvoldoende voor participatie in laadvisie

Laadpaal.jpg
Door Arie de Niet op 26 mei 2022 om 18:21

Onvoldoende voor participatie in laadvisie

Het aantal elektrische auto's gaat hard groeien de komende jaren. De gemeente Deventer heeft een visie opgesteld voor het plaatsen van openbare laadpalen. Een laadplek gaat ten koste van een parkeerplek. Wij denken dat dat problemen geeft in wijken waar de parkeerdruk erg hoog is. Daarom vinden het belangrijk dat omwonenden actief worden geïnformeerd over de aangewezen locaties. Ons voorstel om ze een brief te sturen is niet aangenomen. De participatie in de laadvisie krijgt daardoor van ons een onvoldoende.

Het aantal openbare laadpunten voor elektrische auto's zal de komende jaren hard gaan groeien. Dat gaat ten koste van parkeerplaatsen. Want een laadplaats is geen parkeerplaats. Het is goed dat de integrale laadvisie is opgesteld om in de pas te blijven met de transitie naar elektrisch vervoer. Maar wij zien een groot risico in wijken waar de parkeerdruk hoog is. Dit beleid kan daar onbedoeld de verhoudingen tussen bewoners op scherp kan zetten.

Eerlijke verdeling van lusten en lasten bij de energietransitie

Straks kan jij je auto opeens niet meer op je vaste plek bij huis zetten omdat een buurman van twee straten verderop een elektrische auto heeft gekocht en een laadpaal heeft aangevraagd. De eerste jaren zal elektrisch rijden vooral iets zijn voor mensen met geld of met een baan met een leaseauto. Kortom de "haves". De lusten van de laadpaal zijn voor hen. De lasten zijn voor de "not haves" die de plek niet meer kunnen gebruiken om hun auto te parkeren. Één van onze speerpunten deze verkiezingen was een energietransitie voor iedereen. De lasten en de lusten moeten eerlijk worden verdeeld.

Om te voorkomen dat haves en not haves tegen elkaar uit worden gespeeld hebben we samen met de VVD twee wijzigingen voorgesteld in de raadsvergadering van woensdag 25 mei waar de laadvisie werd behandeld..

Flexibiliteit in de plaatsingsregels

De eerste wijziging betrof de plaatsingsregels. Daarin stond dat een laadplek alleen op een bestaande parkeerplek kan worden aangelegd. We hebben gepleit voor een beetje flexibiliteit. Een laadplek is bij voorkeur een bestaande parkeerplek, maar als de situatie daarom vraagt kunnen er eventueel nieuwe plekken gemaakt worden. Deze wijziging is door de raad aangenomen.

Informeer omwonenden actief

De tweede wijziging ging over de participatie. Die is nogal passief. De plankaart met locaties wordt gepubliceerd op de website van de gemeente en inwoners kunnen daar reageren. Ze worden daarop gewezen via de gebruikelijke communicatiekanalen van de gemeente (website, twitter, huis-aan-huisbladen). Maar daarmee bereiken we heel veel mensen niet. Wij hebben gevraagd de direct omwonenden van een laadlocatie op de plankaart per brief te informeren. Dat voorkomt dat mensen zich overvallen voelen. Bewoners weten het beste wat er speelt in hun buurt. Grote kans dat ze heel bruikbare suggesties hebben waarom deze plek juist wel of niet geschikt is. Benut dat door ze actief te informeren. Misschien is het zelfs een stimulans voor de omwonenden om een elektrisch auto eerder te overwegen.

Geen steun voor beleid dat polarisatie voedt

De tweede wijziging is niet aangenomen. De participatie in de laadvisie krijgt daardoor van ons een onvoldoende. De polarisatie in de samenleving is toegenomen. Meer mensen zijn afgehaakt en afgekeerd van de overheid. Het beleid dat we voeren als gemeente moet kloven overbruggen in plaats van groter maken. Wij willen niet verantwoordelijk zijn voor beleid dat tegenstellingen voedt en hebben dus tegen deze laadvisie gestemd.

Labels: