Inzet voor jongeren wordt beloond

Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 15 juli 2023 om 16:23

Inzet voor jongeren wordt beloond

Het jongerenwerk in Deventer ziet een flinke toename van jongeren die zich bij hen melden. De toename is zo groot dat jongerenwerkers niet de begeleiding kunnen bieden die nodig is. De verbinding tussen jongerenwerk en voortgezet onderwijs kan ook beter. De ChristenUnie heeft daarom bij de Voorjaarsnota een motie ingediend om het jongerenwerk te versterken. Die motie kreeg brede steun van de gemeenteraad. Mooi resultaat van onze inzet voor jongeren.

Nasleep van Corona

Onderzoeken wijzen uit dat de impact van de Corona maatregelen op jongeren nog altijd erg groot is. De lockdowns, isolatie, onderwijs op afstand, avondklok, beperkt contact met leeftijdgenoten. Dat alles heeft flinke gevolgen gehad voor de ontwikkeling van onze jongeren. Die is verstoord. Soms ernstig. Dat blijkt niet alleen uit onderzoeken, ik zie dat ook dichtbij. Bij mijn eigen kinderen, opgroeiende pubers en in hun klas en vriendengroep.

Signalen van scholen en het jongerenwerk

De onderzoeken worden ook bevestigd door de signalen vanuit het primair onderwijs en voortgezet onderwijs in Deventer. Er is meer onrust op school en in de klas. Jongeren hebben meer problemen in de onderlinge omgang en meer moeite met sociale normen.

Soortgelijke signalen komen uit het jongerenwerk. We hebben contact gehad met jongerencentrum The Mall en met Raster die het ambulante jongerenwerk in Deventer uitvoert. De medewerkers van The Mall geven aan dat er veel meer jongeren bij hen aankloppen. In een paar jaar tijd is er sprake van meer dan een verdubbeling. Het gaat onder andere om jongeren met een verstandelijke beperking en om jongeren die op andere manieren achterlopen in hun ontwikkeling. De groepen die ze tegenkomen zijn ook jonger dan voorheen.

Versterking nodig

In het jongerenwerk draait het om het opbouwen van een relatie en het winnen van vertrouwen zodat problemen vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd voordat het escaleert. Daarvoor is inzet van mensen en tijd nodig. En volgens de partners in het jongerenwerk knelt dat behoorlijk. Ze kunnen op dit moment niet de begeleiding bieden die nodig is.

Daar komt bij dat al langer de wens bestaat om het voortgezet onderwijs en het jongerenwerk beter met elkaar te verbinden. In het basisonderwijs gebeurt dat al en naar tevredenheid. Het kan ook in het voortgezet onderwijs. In Arnhem is een succesvolle pilot gedaan met inzet van jongerencoaches op school.

Motie unaniem aangenomen

Op basis van deze signalen zien we als ChristenUnie dat het nodig is om het jongerenwerk te versterken. Daar is geld voor nodig en daarom heb ik met Sam Hoogenberg (PvdA) bij de Voorjaarsnota een motie ingediend. In de motie geven we wethouder Ilse Duursma de opdracht om met de partners in het jongerenwerk en met de middelbare scholen in gesprek te gaan over wat er nodig is om jongeren in Deventer binnen en buiten school beter te ondersteunen.

De motie is unaniem aangenomen. We zijn heel blij dat onze inzet voor jongeren wordt beloond.

Labels: , ,