Blij met burgerberaad voor het klimaat

klimaatstreepjes_Nederland.png
Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png Henrieke_Nijman_2_Profielfotos_2022_blank_3.png
Door Arie de Niet, Henrike Nijman op 24 juli 2023 om 07:00

Blij met burgerberaad voor het klimaat

Afgelopen woensdag besloot de gemeenteraad dat Deventer een burgerberaad voor het klimaat krijgt. De ChristenUnie is daar blij mee. We zien het burgerberaad als kans om te experimenteren met een nieuwe manier van democratische besluitvorming. Bovendien vinden we het thema klimaat een bijzonder geschikt onderwerp voor het burgerberaad.

Burgerberaad? Wat is dat?

De deelnemers aan het Deventer burgerberaad worden geselecteerd via loting. Het burgerberaad komt een aantal zaterdagen bij elkaar om zich onder begeleiding van deskundigen te verdiepen in het onderwerp klimaat. Het burgerberaad moet uiteindelijk een aantal concrete adviezen opleveren over de maatregelen die Deventer moet nemen om klimaatneutraal te worden. Hoe doen we dat eerlijk? Welke uitgangspunten moeten we daarbij hanteren? De uitkomst van het burgerberaad geldt als een zwaarwegend advies aan de gemeenteraad. Lees hier meer over de achtergrond: Wat is een burgerberaad.

Goede afspiegeling

Als fractie stonden we vanaf het begin positief tegenover het burgerberaad. We zien het als kans om de democratie te vernieuwen en een deel van de samenleving dat nu ver van politiek blijft te betrekken bij besluitvorming. We hebben wel kritisch gekeken naar een goede invulling. Het is belangrijk dat het burgerberaad een goede afspiegeling is van de samenleving. Dat betekent dat we zoveel mogelijk drempels moeten wegnemen. We zijn dan ook blij met de vergoeding voor alle deelnemers en de tegemoetkoming voor extra kinderopvang.

Voldoende mandaat

Daarnaast is voor ons belangrijk dat het burgerberaad voldoende mandaat heeft, oftewel dat duidelijk is dat er iets gebeurt met de uitkomst. We willen niet dat er achteraf wordt gezegd "vriendelijk bedankt, maar we doen niets met uw advies". Uiteindelijk zegt de wet dat elk gemeenteraadslid zonder last stemt. Dat geldt ook voor de voorstellen van een burgerberaad. Het mandaat dat in het raadsbesluit van de gemeenteraad is opgenomen is een gentlemen's agreement tussen de gemeenteraad en het burgerberaad.

Wat ons betreft is dat mandaat een "ja, tenzij". Dat betekent dat we de adviezen overnemen, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn om daarvan af te wijken. Die bezwaren kunnen van juridische, financiële, morele of praktische aard zijn. Een afwijking moet altijd zorgvuldig onderbouwd worden. Daar committeren we ons als fractie aan. Als ChristenUnie geloven we in de kracht van de samenleving. Vanuit die houding vertrouwen we er op dat een burgerberaad komt tot bruikbare breed gedragen adviezen en dat de "tenzij" dus niet zo snel nodig zal zijn.

We kiezen met overtuiging voor klimaat

Het onderwerp van het burgerberaad stond ook ter discussie. Als alternatief voor klimaat lag mobiliteit op tafel. We hebben met overtuiging gekozen voor klimaat omdat rond dat onderwerp veel energie en betrokkenheid zit in de samenleving. We staan voor een grote opgave als het gaat om de energietransitie en het tegengaan van klimaatverandering. Dat raakt ons allemaal en als gemeenteraad moeten we daarin de komende jaren lastige keuzes maken. Juist daarom is het een heel geschikt onderwerp om advies te vragen aan onze inwoners.

De vraagstelling van het burgerberaad voor klimaat was wat abstract. Daarom hebben we met D66 via een amendement de vraagstelling concreter gemaakt. Dat amendement is met ruime meerderheid aangenomen.

Omzwervingen

We hebben als gemeentebestuur flinke omzwervingen gemaakt om tot dit besluit te komen. Het burgerberaad stond in het coalitieakkoord, maar het college ging er in september wat klunzig mee aan de slag. Er werd direct gekozen voor een burgerberaad over het onderwerp klimaat, terwijl niet zeker was of daar in de raad draagvlak voor was. Bovendien zag het college het burgerberaad als alternatief voor een nieuwe windverkenning. Een vreemde gedachtenkronkel want een burgerberaad is helemaal niet geschikt om de plek aan te wijzen waar windmolens moeten komen. Dat is een vrij technisch besluit en vraagt om een zorgvuldige afweging van belangen met voldoende ruimte voor inspraak.

De route naar besluitvorming over het burgerberaad verliep ook nogal rommelig. De gemeenteraad heeft daarom in december zelf de regie genomen. Een raadscommissie heeft het besluit verder voorbereid. Dat was een forse extra tijdsinvestering. We bedanken de leden van de raadscommissie dan ook voor hun inzet.

Doe mee (als je wordt ingeloot)!

We zijn blij met het resultaat: Deventer krijgt een burgerberaad voor het klimaat. We roepen je op om je aan te melden als je wordt ingeloot. Denk mee over dit belangrijke thema voor Deventer. Wij zijn heel benieuwd naar de opbrengst.

Labels: , ,