Met tegenzin voor afspraken over windenergie

Windmolens weiland.jpg
Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png Jasper_Buist_Profielfotos_2022_blank_6.png
Door Arie de Niet, Jasper Buist op 24 mei 2024 om 15:23

Met tegenzin voor afspraken over windenergie

Het college heeft met de provincie Overijssel afspraken gemaakt over windenergie. We hebben problemen met een aantal onderdelen van deal die het college heeft gesloten. Deventer heeft echter weinig te kiezen en we zijn beter af met dan zonder afspraken. De ChristenUnie heeft daarom met tegenzin voor de programmeringsafspraken gestemd.

Volop achter de energietransitie

De ChristenUnie staat volop achter de energietransitie. Daarvoor is windenergie nodig, ook op ons grondgebied. Dat is een lastige ruimtelijke puzzel. De afstand tot woningen, hinder van geluid en slagschaduw, aantasting van het buitengebied. Windmolens zijn lastig in te passen. Juist daarom vinden we het belangrijk dat omwonenden goed worden betrokken bij besluiten.

De regie voor het oplossen van die ruimtelijke puzzel ligt niet meer bij ons als gemeente. De provincie Overijssel beslist over de plaatsing. De provincie heeft daarvoor wel met ons als gemeente afspraken gemaakt en het college vraagt ons daarmee in te stemmen. We hebben als fractie drie problemen met deze programmeringsafspraken

Dictaat van de provincie

Om te beginnen voelt het als een dictaat van de provincie. We mogen tekenen bij het kruisje. Volgens het college is er geen ruimte voor aanpassingen. Daar valt wel wat op af te dingen. Gelukkig is de raad eigenwijs genoeg om zich daar niets van aan te trekken. De gemeenteraad heeft verschillende wijzigingsvoorstellen ingediend op de programmeringsafspraken.

Moeite met aangewezen gebieden

Ten tweede hebben we moeite met de aanwijzing van gebieden 47 (bij de Schipbeek tussen Colmschate en Bathmen) en 54 (ten zuiden van de afrit Deventer Oost bij Oxe) van de Potentiekaart Windenergie Overijssel die is gebruikt voor de concept Omgevings Effect Rapportage. Die aanwijzing is gedaan zonder overleg met de omgeving, zonder overleg met de gemeenteraad en zonder fatsoenlijke motivatie. Ook het college heeft er geen uitleg bij. Deze gebieden zijn eenzijdig aangwezen door de provincie. Het vorige college heeft deze fout ook gemaakt bij de windverkenning. Dat is erg slecht voor het draagvlak.

We hebben vooral bezwaar tegen het aanwijzen van gebied 54. Binnen een straal van 2 kilometer staan  meer dan 4000 huizen en wonen meer dan 9000 inwoners. In de Omgevings Effect Rapportage van de Provincie Overijssel is dat een negatief selectiecriterium. Hoe kan het dan dat dit gebied toch is aangewezen?

We hebben daarom een motie ingediend om ook de gebieden 50, 51 en 52 (achter Bathmen langs de A1 bij Loo) toe te voegen en zo Colmschate Zuid te ontlasten.

Onrealistisch windplan

Het derde probleem wordt veroorzaakt door het plan Windpark Deventer A1. Windmolens van 280m hoge windmolens passen niet op de plek. Dat kan niet volgens de regels van de provincie. Het kaartje in de programmeringsafspraken laat de mogelijkheden zien voor 200m hoge windmolens. Voor een hoogte van 280m is nergens plek in Deventer. Het verschil tussen 280m en 200m is fors, niet alleen in hoogte, maar ook in hinder en opbrengst. Bovendien is er geen rekening gehoudern met woningen in Gelderland. Die zijn er wel, waardoor er waarschijnlijk hooguit één windturbine kan staan in plaats van twee. Het plan Windpark Deventer A1 is dus niet realistisch, maar fietst wel door dit besluit heen. Het lijkt voor inwoners alsof we met Windpark Deventer A1 instemmen. Dat is niet het geval.

Toch beter uit met programmeringsafspraken

Het goed om te benadrukken dat we meer regie hadden kunnen hebben als het college op dit dossier niet 3 jaar stil had gezeten. Nu staan we met deze programmeringsafspraken van de provincie voor voldongen feiten. De afspraken en het raadsvoorstel zijn volgens ons veel te rooskleurig over het opwekpotentieel. We gaan hiermee niet de beloofde 140 GWh extra opwek via windenergie realiseren.

Het is voor ons belangrijk dat de programmeringsafspraken worden gewijzigd en aangevuld als het gaat om gezondheidseffecten (dat is gelukt) en het aanwijzen van extra zoekgebieden om Colmschate Zuid te ontlasten (dat is helaas niet gelukt). Als we de balans op maken denken we dat we met deze programmeringsafspraken meer houvast hebben dan als we simpelweg nee zeggen tegen de provincie, dus hebben we met tegenzin voor gestemd.

Labels: ,