Op naar seizoen 3 van deze coalitie?

Seizoen 3.jpg
Door Arie de Niet op 13 juli 2024 om 14:12

Op naar seizoen 3 van deze coalitie?

Het ChristenUnie-perspectief bij de voorjaarsnota 2024

Twee jaar geleden kregen we het draaiboek in handen van "Dichtbij, Betrokken en Bevlogen", geproduceerd door de coalitiepartijen in Deventer: Gemeentebelang, PvdA, D66 en CDA. Een real-life serie waarvan we inmiddels twee seizoenen achter de rug hebben. Het script voor seizoen 3 ligt nu voor ons. Tijd voor een kritische review van deze serie.

Laten we eerlijk zijn: het ziet er fantastisch uit. Een goed verhaal, en fraai vormgegeven. Wel had het afgelopen seizoen twee mindere afleveringen: Samen onder één Dak (razend spannend, maar met een anticlimax) en het Winddossier (niet doorheen te komen, herhaling van eerder gemaakte fouten). Gelukkig hadden we ook topafleveringen: het Beleidskader Van Wieg naar Werk (over de jeugdzorg in Deventer), het Beleidsplan Spelen, bewegen en ontmoeten, en het Preventie en handhavingsplan Alcohol.

Maar we hebben als ChristenUnie ook even "behind the scenes" gekeken.

De fraaie set blijkt voor een deel van bordkarton. Het wordt met ducttape bij elkaar gehouden.En als je dat eenmaal weet, zie je dat in meerdere afleveringen terug: we maken fraaie beleidsplannen.Maar als het aankomt op de uitvoering hebben we er geen geld voor over. Met die constatering zou seizoen 3 van Dichtbij, Betrokken en Bevlogen wel eens op een teleurstelling kunnen uitlopen.

Dan kom ik bij het standpunt van de ChristenUnie over deze voorjaarsnota:

• We zien dat vastgesteld beleid niet wordt uitgevoerd.
  • We zijn verbaasd dat het college een Voorjaarsnota heeft afgeleverd die niet sluitend is.
  • Zonder duidelijk plan om tot een sluitende begroting te komen.

(Oja: college en coalitiepartijen die voorstellen afwijzen omdat er geen dekking is, zijn bij voorbaat af. Immers, uw eigen voorjaarsnota heeft geen dekking.)

• Tegelijk zetten we grote nieuwe investeringen in gang met de "Strategische Investeringsagenda".
  • Het kader en de criteria voor de Investeringsagenda zijn erg onduidelijk. Wat ons betreft een onvoldragen instrument dat nadere uitwerking nodig heeft.
  • Laten we eerst doen wat we hadden afgesproken voordat we grote nieuwe ambities toevoegen.

We zien ook echt wel een aantal positieve zaken, met name in het sociaal domein: middelen voor inburgering, structurele financiering van Geldfit, en preventieprojecten op het gebied van Jeugd.

Maar deze voorjaarsnota heeft wel bijstelling nodig. We dienen daarom moties in over het budgetrecht van de raad (met GroenLinks, Deventer Belang, Deventer Sociaal), reële WMO-tarieven, veilige ledverlichting in de fietstunnel Rielerweg, over de uitvoering van het beleidsplan Spelen, bewegen en ontmoeten, en voor middelen voor preventie- en handhavingsplan alcohol.

We hopen dat we met deze moties in samenwerking met het college de verhaallijn van seizoen 3 nog een beetje kunnen redden.

Labels: , ,