Coalitie laat speelplekken vallen

Arie_de_Niet_Profielfotos_2022_blank_.png
Door Arie de Niet op 15 juli 2024 om 22:00

Coalitie laat speelplekken vallen

Geen steun voor ChristenUnie-motie om te investeren in spelen

Volgens het speelbeleidsplan van Deventer moet er flink worden geïnvesteerd om de kwaliteit van de speelplekken op peil te brengen. Het probleem: de coalitie heeft daar voorlopig geen geld voor over. Bij de Voorjaarsnota hebben we een motie ingediend om in 2025 te beginnen met de uitvoering van onze mooie speelbeleidsplan. We hadden daar fatsoenlijke dekking voor gevonden. Helaas kiest coalitie ervoor de speelplekken verder te laten vervallen.

Mooie ambities in het speelbeleidsplan

Deventer heeft afgelopen jaar een nieuw speelbeleidsplan opgesteld. In het plan zijn mooie ambities beschreven voor spelen, bewegen en ontmoeten. We willen centrale, kwalitatief goede speelplekken op loopafstand, diversiteit van speelplekken, inclusiviteit zodat ook kinderen met een beperking kunnen spelen en vergroening.

Een mooi plan waar we als ChristenUnie-fractie heel blij mee waren. En we waren niet de enige, want het plan is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. Bij bezuinigingen in 2010 was er flink gekort op het budget voor spelen met grote gevolgen voor de kwaliteit van de speelplekken. Na jaren van achteruitgang was het eindelijk tijd om weer te investeren in spelen. Per jaar is Euro 268.000 extra nodig om alle ambities waar te maken. Dat geld zou bij de Voorjaarsnota worden geregeld.

Geen geld voor de uitvoering

Maar tot onze grote teleurstelling bleek bij de presentatie van de Voorjaarsnota van 2024 dat het college pas in 2027 het budget voor de uitvoering van speelbeleidsplan beschikbaar stelt. Het huidige budget is niet voldoende om de speelplekken fatsoenlijk te onderhouden. Dat betekent dat we de komende twee jaar niet gaan investeren in spelen, maar dat er juist speelplekken gaan verdwijnen. Als een speelplek wordt afgekeurd en niet meer veilig is, is er namelijk geen geld voor vervanging.

Voorstel met fatsoenlijk dekking

Wij willen voorkomen dat de speelplekken verder achteruitgaan dus heb ik bij de behandeling van de Voorjaarsnota met Deventer Belang, Deventer Sociaal en GroenLinks een voorstel ingediend om wel direct te beginnen met de uitvoering. Met wat speurwerk in de jaarrekening en de begroting had ik ontdekt dat in de Reserve Gemeentebrede Investeringen (RGI) nog voldoende geld beschikbaar was om de kosten voor 2025 en 2026 te dekken. In het verleden hebben we dit geld opzij gezet voor dit soort investeringen. Het college gaf aan geen andere plannen te hebben met deze reserve.

Ik had een voorstel met fatsoenlijke dekking waarmee we als gemeenteraad konden doen wat we hadden beloofd: investeren in spelen. De coalitiepartijen hadden vooraf aangegeven dat ze alleen voorstellen met dekking zouden steunen omdat de begroting van volgend jaar nog niet sluitend is. Die belofte bleek niet veel waard, want ze stemden ondanks de degelijke dekking tegen mijn voorstel.

Speelplekken raken verder in verval

Blijkbaar zit deze coalitie liever op reserves dan ze te gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Het kind van de rekening zijn de kinderen van Deventer. Want zij moeten het doen met speelplekken die de komende twee jaar verder in verval raken.

Labels: , ,