Plek voor een nieuwe generatie op Senzora-terrein

Jasper_Buist_Profielfotos_2022_blank_6.png
Door Jasper Buist op 18 juli 2024 om 19:00

Plek voor een nieuwe generatie op Senzora-terrein

De bouw van woningen op het Senzora-terrein kent een moeizaam proces. De bewoners van de Raambuurt zijn niet goed betrokken bij de start en die achterstand heeft de ontwikkelaar nooit helemaal goed kunnen maken. We zien in het bestemmingsplan dat er is geluisterd naar zorgen van omwonden en naar de wensen die de raad had meegegeven bij het masterplan. Het is een leerpunt dat we participatie nooit helemaal aan een ontwikkelaar over moeten laten. Toch hebben we als ChristenUniet ingestemd met het plan omdat we ook de nieuwe generatie woningzoekenden een plek willen geven in Deventer.

Moeizame participatie

Hoewel het in het begin wat moeizaam was om met omwonenden in gesprek te komen over het voornemen om het Senzora-terrein met woningbouw in te vullen, zijn er uiteindelijk veel gesprekken en overleggen gevoerd. Deze overleggen hebben duidelijk invloed gehad op het plan voor het Senzora-terrein, dat met het bestemmingsplan ter besluitvorming wordt aangeboden. Het is jammer dat een compromis met omwonenden op het laatste moment is gesneuveld op drie woningen.

De vele zienswijzen en inspraakreacties laten zien dat er nog veel ongenoegen is over het plan. Hieruit concluderen wij dat een goed participatietraject voor de ontwikkelaars een uitdaging is. Dit betekent niet dat iedereen het met een ontwikkeling eens hoeft te zijn.

Ongenoegen bij omwonenden

De insprekers hebben aangegeven dat er nog veel ongenoegen is over zaken zoals bezonning, hoogte en parkeren. Volgens de insprekers wordt er niet geluisterd naar de omwonenden van het Senzora-terrein. Maar we horen ook de belangen van woningzoekenden, die helaas bij de behandeling van dit plan niet aan het woord zijn gekomen. Deze belangen moeten door de raad ook worden meegewogen.

Dat deze locatie geschikt is voor woningbouw, is voor ons nooit een vraag geweest. De ChristenUnie heeft altijd duidelijk gemaakt dat gestapeld wonen onderdeel kan zijn van een inbreidingslocatie zoals deze. Ook de economische haalbaarheid maakt deel uit van het planologische afwegingskader. Een hogere woningdichtheid is op locaties als deze nodig om betaalbare woningen te kunnen realiseren.

Bouwhoogte en planschade

Het grootste deel van het plangebied kent hoogtes die aansluiten bij de huidige normen voor nieuwbouwwoningen en de aangrenzende Raambuurt. In een klein deel is een hoger gebouw gepland van tien bouwlagen, met een hoogte van 32-34 meter. Deze hoogte komt slechts op een klein deel van het totale gebied voor en wordt vanuit het oogpunt van beeldkwaliteit als een markant punt gezien.

Meerdere insprekers verwezen naar de lagere hoogte van de hoogbouwpanden aan het Pothoofd. Het hoogste gebouw aan het Pothoofd mag 33 meter hoog zijn, de overige panden zijn daar lager. We zijn het eens met een inspreker dat het gebouw met de maximale hoogte niet te vergelijken is met de oorspronkelijke schoorsteen.

We vinden het een gemiste kans dat mogelijke planschadevergoeding niet in beeld is gebracht. Hoewel planschade wordt afgewenteld op de ontwikkelaar, is het fijn als het aannemelijk kan worden gemaakt dat planschade geen financiële belemmering is voor het afronden van het plan.

Voor een nieuwe generatie woningzoekenden

We constateren dat het plan dat nu voorligt, breder wordt gedragen en voor een belangrijk deel betaalbare woningen bevat. Er waren verschillende insprekers die enthousiast spraken over het wonen in de Raambuurt in de afgelopen 15-20 jaar. Het klopt dat de buurt nu een plezierig woongebied is. Dat was vroeger wel anders. Veel huidige bewoners hebben de buurt ten goede zien veranderen. Er zijn nu weer veel jonge starters die op zoek zijn naar betaalbare woningen. In de zienswijzen missen we de gunfactor naar deze nieuwe generatie. Wij willen ook hen horen en hebben daarom ingestemd met het bestemmingsplan voor het Senzora-terrein.

Labels: ,